lördag 18 februari 2012

30 ÅR GAMMAL ODÖR AV GYMNASTIKSKO

SCRATCH'N SNIFF - COLLECT'N SWAP

Stinky Stickers gamla slogan får min hjärna att framkalla doftminnen jag trodde jag glömt. Som artificiell lukt av gammalt plåster.

För dig som aldrig haft åldern inne för luktisar är detta förmodligen ett tämligen värdelöst inlägg. 

För f.d. Luktis-samlare med dåligt minne, som jag själv, kan det möjligtvis addera viss tillfredställelse.


Det var internet-slumpen som ledsagade mig till en A.Lindholm's något svårnavigerade hemsida i Tranås. 

Denna smålänning visade sig sälja ett stort parti oanvända luktisar från tidigt 80-tal. 

30 år gamla doft-klistermärken kan inte vara brukliga 2012 - antog jag innan jag läste mig till bättre vetande.


Det var företaget 3M, Post-It lapparnas grundare, som i slutet av 70-talet lyckades uppfinna tekniken bakom Luktisarna, den sk Micro-Fragrance tekniken.

Micro Fragrance gjorde det möjligt att kapsla in starka doft-ämnen i pytte, pytte-små mikroskopiska bubblor. 

Planen var att använda lukt-bubblorna till parfym-prover, men något kom i vägen. 


Ett annat amerikanskt företag, Creative Teaching, tillverk-are av diverse skol-produkter, hörde talas om den nya teknologin. 

De kom på idén om "belönings-klistermärken", så kallade "Scratch'n Sniff Reward Stickers". 

Små runda färgglada motiv-klistermärken med uppmuntrande ord, som gav ifrån sig lukt när man skrapade på dem. 


Inom kort började lärare och föräldrar runt om i USA belöna sin elever & barn med klistermärkena. Barnen i sin tur köpte frimärksalbum och började samla och byta Stinky Stinkers.


Snart spred sig fenomenet över världen. Fler producenter och nya dofter dök upp på marknaden.


Även Sverige drabbades av Luktis-feber. 

        (Försäljning över disk i Stockholmsbutik 1983)

Luktisarna har en matt yta. Den gör att micro-bubblorna kapslar in sin doft så väl att den börjar avta först när den skrapas på. Oavsett om det dröjer 20 eller 50 år från inköpsdatum.

För att hushålla med klistermärkenas doft-kapacitet ska man alltså skrapa små partier åt gången, från ena sidan, inte över hela ytan.  



Det är något speciellt med klistermärken. Även om de inte luktar. 

Förra julen fick Frances som vanligt fler och dyrare paket än jag ansåg nödvändigt. 

Dock var det Bellas julklapp som fick Frances att med stora ögon ge ifrån sig det spontanaste och gladaste tillropet vid öppning. 

Tre små ark med blandande klistermärken slog både Hello Kitty huset och Lego-tågstationen.

 






KLICKA HÄR OM DU VILL KOMMA TILL LUKTIS-BUTIKEN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar